terug
13/04/2018

Wat doet GGZ Oost Brabant omtrent regelgekte?

Op zoek naar de eigen Regelgekte: wat kun jij doen? – Intranetbericht van GGZ Oost Brabant


Je kent ongetwijfeld de campagne van GGZ Nederland ‘Minder Regelgekte Meer Zorg’ om de administratieve lasten te verminderen in de geestelijke gezondheidszorg. Wellicht heb je al jouw handtekening gezet onder het manifest op www.regelgekte.nl.
Vanaf vandaag kun je een stap verder gaan: GGZ Oost Brabant komt ook in actie. We gaan op zoek naar onze eigen regelgekte!

Al jaren besteden ggz-professionals gemiddeld per dag wel 33% van hun tijd aan administratieve handelingen. Regelmatig ben je meer tijd kwijt aan de administratie van een handeling dan met de handeling zelf.
Toezicht en controle horen erbij, daar zijn we niet tegen. Maar het moet niet ten koste gaan van de zorg voor onze cliënten.

Wat gaan we doen en wat kun jij doen?

We gaan onnodige administratieve ballast weghalen! We beginnen met het aanpakken van onnodige administratieve lasten die wij zelf veroorzaken en dus in onze eigen beïnvloedingssfeer liggen. Denk aan formulieren, checklists en vinkjes, die wij binnen GGZ Oost Brabant voorschrijven (dus niet opgelegd van buiten).

Welke administratieve lasten vind jij onnodig? Stuur dat naar regelgekte@ggzoostbrabant.nl met (korte) uitleg welke administratieve last je precies bedoelt, zo mogelijk met een oplossingsrichting.

Het maakt niet uit of je een cliëntgebonden medewerker bent of bij de ondersteunende diensten werkt, welke functie je hebt en welke werkzaamheden je uitvoert.

Deze campagne loopt in 2018 zolang als nodig is. De eerste tranche sluit op 16 februari.

Elke maand aan de slag
Maandelijks bekijkt de werkgroep Regelgekte alle ingediende lasten (de eerste keer op 20 februari).  We bepalen welk idee wordt aangepakt. Dat doen we op basis van een impactanalyse (ballast per persoon en hoeveelheid personen) en de complexiteit van de oplossing. We beginnen met het laaghangend fruit (hoge impact – laagcomplexe oplossing). We maken ad hoc een team van medewerkers die de oplossing zoeken op basis van de ingediende casuïstiek.

We zijn erg benieuwd naar jullie inzendingen. Elke inzender krijgt sowieso bericht en we houden je op de hoogte, o.a. via intranet.

vorige volgende